Vähähiilihydraattinen ja vähärasvainen samoilla kaloreilla

Australiassa tutkittiin erittäin vähähiilihydraattisen ja vähärasvaisen ruokavalion eroja laihdutustarkoituksessa niin, että molempien ruokavalioiden energian määrä pidettiin samalla tasolla. Aikaisemmissa tutkimuksissa eri laihdutusruokavalioiden energian määrä on voinut vaihdella.

118 koehenkilöä satunnaistettiin näille kahdelle eri ruokavaliolle vuoden ajaksi. Koehenkilöt olivat vyötärölihavia ja lisäksi heillä oli ainakin yksi muu metabolisen oireyhtymän riskitekijä.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio sisälsi 4 E% (prosenttia energiasta) hiilihydraatteja, 35 E% proteiinia ja 61 E% rasvaa. Vähärasvainen ruokavalio taasen sisälsi 46 E% hiilihydraatteja, 24 E% proteiinia ja 30 E% rasvaa. Energian määrä oli 1434-1673 kilokaloria.

Eri ruokavaliota noudattaneiden ryhmien välille ei muodostunut merkittäviä eroja painonpudotuksessa, kehon koostumuksessa, verenpaineessa, paastosokerissa, insuliinissa, insuliiniherkkyydessä, CRP:ssä tai apolipoproteiini B:ssä.

Vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattaneella ryhmällä triglyseridit olivat matalammat ja HDL- sekä LDL-kolesteroli korkeammat kuin vähärasvaista ruokavaliota noudattaneella ryhmällä.

Tutkimuksen vapaasti luettavissa olevassa tiivistelmässä on varsin vähän tietoa tarjolla. Täydennän tätä artikkelia, kun pääsen lukemaan koko tekstin.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä. Long-term effects of a very-low-carbohydrate weight loss diet compared with an isocaloric low-fat diet after 12 mo