Matalan glykeemisen kuorman ruokavalio tehokas laihdutuksessa

Tuoreessa tutkimuksessa verrattiin matalan glykeemisen kuorman ruokavaliota (MGK) ja vähärasvaista ruokavaliota laihdutuksen sekä sydäntautien riskitekijöiden suhteen ylipainoisilla henkilöillä. Laihdutusvaihe kesti 12 viikkoa ja ylläpitovaihe 24 viikkoa.

MGK-ryhmälle annettiin ohjeeksi syödä kylläiseksi asti, pitää hiilihydraattien saanti matalana ensimmäiset kaksi viikkoa ja lisätä hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja sen jälkeen.

Vähärasvaiselle ryhmälle puolestaan annettiin ohjeeksi vähentää rasvan käyttöä ja pienentää annoskokoja, tavoitteena 500-800 kilokalorin päivittäinen energiavaje.

Laihdutusvaiheen jälkeen MGK-ryhmä oli pudottanut painoa keskimäärin 4,9 kg (pudotus rasvakudoksessa 1,9 kg) ja vähärasvainen ryhmä 2,5 kg (0,9 kg). Ylläpitovaiheen jälkeen MGK-ryhmän painonpudotus oli yhteensä 4,5 kg (2,0 kg) ja vähärasvaisen ryhmän 2,6 kg (1,3 kg). MGK-ryhmällä hyvä HDL-kolesteroli nousi enemmän kuin vähärasvaisella ryhmällä, muita eroja ei sydäntautien riskitekijöissä ollut.

Tutkijoiden mukaan matalan glykeemisen kuorman ruokavalio on järkevä vaihtoehto vähärasvaiselle ruokavaliolle painonhallinnassa. Tutkimus julkaistiin American Journal of Clinical Nutrition -lehdessä. Effects of a reduced-glycemic-load diet on body weight, body composition, and cardiovascular disease risk markers in overweight and obese adults

Tämä artikkeli on julkaistu