Sokerikuorma käytännössä, osa 2: Peruna

Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa neuvotaan varaamaan neljännes lautasesta perunalle. Laitetaan lautaselle kaksi keskikokoista keitettyä perunaa, paino yhteensä noin 160 grammaa.
160 grammaa keitettyä perunaa:
Hiilihydraatteja 25 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) noin 75
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 19

Otetaan vertailukohdaksi kymmenen sokeripalaa.
10 (kuvassa 9) sokeripalaa:
Hiilihydraatteja noin 28 grammaa
Glykeeminen indeksi (GI) noin 68
Glykeeminen kuorma (GK, sokerikuorma) 19

Yksi peruna vastaa siis sokerikuormaltaan viittä sokeripalaa.

Ravitsemussuosituksien mukaan peruna on edelleen suositeltava ruoka-aine, koska sitä syödään Suomessa lähes aina osana ateriaa, jolloin muut aterian ainekset tasoittavat sen verensokeria kohottavaa vaikutusta. Tutkimustieto tästä aiheesta kuitenkin osoittaa päinvastaista. Aterian verensokerivaikutuksen voi päätellä noin 90 % tarkkuudella sen yksittäisten osien verensokerivaikutuksista eikä proteiinilla ja rasvalla ole siihen juurikaan vaikutusta.

Ruokavalion korkea sokerikuorma nostaa merkittävästi kakkostyypin diabeteksen sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä. Tämä saattaa antaa ajattelemisen aihetta perunan ystäville.

Muut osat:
Osa 1: Leipä
Osa 3: Kaurapuuro

Lähteet:
Suomalaiset ravitsemussuositukset
International table of glycemic index and glycemic load values: 2002
Food glycemic index, as given in Glycemic Index tables, is a significant determinant of glycemic responses elicited by composite breakfast meals
Glycemic index, glycemic load, and risk of type 2 diabetes
Low-Carbohydrate-Diet Score and the Risk of Coronary Heart Disease in Women
High Dietary Glycemic Load and Glycemic Index Increase Risk of Cardiovascular Disease Among Middle-Aged Women